W dniach 21 – 29 lipca w Lidzbarku odbyły się Warsztaty Dogoterapeutyczne, w czasie których wykorzystano także elementy pracy wodnej oraz agility i posłuszeństwa. Zgodnie z nazwą najważniejszym działem realizowanym na warsztatach była właśnie dogoterapia.
Skąd pomysł na takie warsztaty? Dotąd przeprowadzaliśmy certyfikacje psa terapeutycznego, szkolenie z zakresu posłuszeństwa, natomiast wiedza i umiejętności przewodników z zakresu pracy z niepełnosprawnymi były raczej pominięte. Lidzbark 2007 to pierwsza placówka, w czasie trwania której Stowarzyszenie szkoliło przewodników psów w tematach dotyczących pracy z niepełnosprawnymi. Na zaproszenie Stowarzyszenia w czasie warsztatów gościliśmy panią Marię Czerwińską z Fundacji CZE-NE-KA. Była ona naszym głównym specjalistą od pracy z psami. Zagadnienia dotyczące wiedzy o niepełnosprawności i dysfunkcjach przekazywali nam: Barbara Baranowska- fizjoterapeuta, Agnieszka Roch- pedagog specjalny, oligofrenopedagog, Danuta Rozwadowska- fizjoterapeuta, instruktor dogorerapii- osoby pracujące w OREW Działdowo oraz rodzice dzieci niepełnosprawnych z ośrodka w Działdowie, Anna Gesek – lekarz weterynarii.
Staraliśmy się by zaproponowane tematy zostały przeprowadzone w sposób najbardziej przystępny i w ciekawych formach i każda osoba, która zechce w przyszłości pracować z osobami niepełnosprawnymi posiadła podstawową wiedzę i umiejętności potrzebne do przeprowadzenia dobrych zajęć terapeutycznych, czy edukacyjnych
Zrealizowane tematy:
a. Historia dogoterapii,
b. Podział dogoterapii ( AAT, AAE, AAA),
c. Organizacja pracy dogoterapeuty,
d. Wybór psa do terapii, socjalizacja i metody szkolenia,
e. Wykorzystanie psa w pracy terapeutycznej z dziećmi niepełnosprawnymi w sferach: ruchowej, poznawczej, językowej,
f. Dysfunkcje rozwojowe a terapia z psem,
g. Warsztat dogoterapeuty – zajęcia edukacyjne – bank pomysłów,
h. Niepełnosprawność dzieci w oczach rodziców – spotkanie z rodzicami,
i. Warsztaty z udziałem psów dotyczące metod: metoda ruchu rozwijajacego Weroniki Sherborne, metoda porannego kręgu, metoda Glena Domana,
j. Zajęcia praktyczne z psami, edukacyjno- profilaktyczne dla dzieci.,
k. Zajęcia praktyczne z dziećmi niepełnosprawnymi.
l. Profilaktyka zdrowotna psa pracującego.
Ważnym testem dla psów była oczywiście certyfikacja:
Po certyfikacji przewodnicy wraz ze swoimi psami wzięli udział w zajęciach edukacyjnych dla dzieci z kolonii:
część z nas wolała zajęcia dla kolonistów przeprowadzić w grupie, część wolała indywidualne
Najtrudniejszym testem i próbą naszych umiejętności były zajęcia z osobami niepełnosprawnymi;
Największym problemem było dostosowanie poziomu trudnosci zajęć do możliwosci dzieci- gościliśmy dzieci z zespołem Dawna, upośledzeniem umysłowym, MPD, niewidome i niedosłyszące, ale śmiało mogę powiedzieć, że UDAŁO SIĘ ! Dzieci opuściły nasze zajęcia zadowolone, każde z nich otrzymało upominki, zajęcia podobały sie bardzo rodzicom.
Do dziś spotykając któregoś z rodziców na ulicy, dziękuje mi za zaproszenie, za to ża ktoś o nich pamięta, że dalismy tym dzieciaczkom tyle radości- dla wielu z dzieci to jedyna atrakcja minionych wakacji…
To w bardzo dużym skrócie nasze działania na obozie. Myślę, że żadna z osób biorących udział w zajęciach z Agnieszką Roch nie będzie miała już problemu ze zrozumieniem Metody Weroniki Sherborne ( przećwiczyliśmy ją z wielkim zaangażowaniem na sobie, oj było wesoło :)))
Myślę, że Basia Baranowska wspaniale przybliżyła wszystkim konkretne jednostki chorobowe z jakim spotykamy się w ośrodkach, że spotkanie z rodzicami też pozwoliło spojrzeć na niepełnosprawność trochę z innego punktu widzenia, a przede wszystkim mam nadzieję, ze nikt nie uważa tego czasu za stracony i warsztaty przydadzą mu sie do pracy z psami.
Dodaj komentarz